Право споживача на компенсацію моральної шкоди Перш за все, розглянемо вимоги чинного законодавства України щодо суті моральної шкоди та можливості її компенсації споживачеві у випадках порушення його законних прав. Цивільний кодекс України Згідно Ст.23 «Відшкодування моральної шкоди» Цивільного кодексу України визначено: 1. Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. 2. Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи. 3. Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості. 4. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов'язана з розміром цього відшкодування. 5. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом. Закон України «Про захист прав споживачів» Згідно пункту 1 Ст.4 «П рава та обов'язки споживачів » Закону України «Про захист прав споживачів» визначено: 5) відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством». Згідно пункту 2 Ст.22 « Судовий захист прав споживачів » цього ж закону визначено: «При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди». Коментар експерта Перш за все слід пам'ятати, що вимоги моральної шкоди споживач повинен описати та аргументувати. Спричинену моральну (немайнову) шкоду заявник обґрунтовує описом своїх страждань, пов'язаних зі стресовими ситуаціями, приниженням чи грубістю іншої сторони конфлікту на його адресу тощо, а також документальним доведенням рівня своїх вимог - записи в медичній карті, чеки на придбання лікарняних засобів, путівки в оздоровчі заклади тощо. При описі моральних страждань можна скористатися наступними рекомендаціями. Оберіть з наведених у Цивільному кодексі України формулювань ті, що найбільше відповідають вашій ситуації, та зробіть посилання на цю норму чинного законодавства України. Після цього можна у вільний спосіб описати ваші або членів вашої родини фізичні або моральні страждання, намагаючись при цьому уникати зайвих емоцій. Бажано, шоб ваш опис був конкретним, лаконічним і в той же час достатньо повним і зрозумілим для адресату подання. Стосовно документального доведення рівня своїх вимог, споживачі можуть ознайомитися з прикладами аргументації завдяки документам, доданим до заяв та претензій, у зразках звернень споживачів, див. статтю «Пишемо заяви, претензії». Для підтвердження документами своїх вимог, також існують деякі правила, яких варто дотримуватися. Найперше з них: завжди додавайте до звернень КОПІЇ документів, оригінали залишайте в себе. У випадках втрати документів, ви завжди зможете їх відновити. З усіх документів по справі (акти, експертні висновки, численні заяви тощо) також корисно мати копії (якщо не оригінали), адже ви ніколи не знаєте, як довго триватиме розгляд подання, і з якими інстанціями доведеться мати справу. До кожної наступної заяви по справі необхідно вказувати всі документи про підтвердження відповідних фактів, що мали місце на дату заяви. Враховуючи, що моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, а також у душевних стражданнях, слід пам'ятати про ймовірність виникнення необхідності в тих чи інших документах. Тому привчіть себе уважно ставитися до рекомендацій медпрацівників та інших спеціалістів по справі, щоб вони були зафіксовані в письмовому вигляді. Зверніть увагу, як зазначає головний для споживачів закон - Закон України «Про захист прав споживачів» -інстанцію розгляду заподіяної споживачу моральної шкоди : «При задоволенні вимог споживача СУД одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди». Вивчаючи практику захисту прав споживачів, можна стверджувати, що грамотно складене звернення споживача до судової інстанції та розгляд справи у судовому впровадженні на будь-якому етапі, часто змушують (або впливають на певне рішення) відповідача погодитися з вимогами позивача та задовольнити їх за взаємним погодженням. У таких випадках суд припиняє розгляд по справі у відповідності до встановлених процедур. Варто відмітити також, що грамотно складені звернення споживача до бізнес-структур з посиланням на відповідні положення чинного законодавства України, зокрема такі фрази як «у випадку незадоволення моїх вимог за мною залишається право звернутися до суду», серйозно сприймаються багатьма представниками бізнесу і стають підставою для досудового вирішення конфлікту зі споживачем, у тому числі й стосовно задоволення вимог компенсації моральної шкоди.