Право складається з численних правових норм. Аби правильно вибрати
для реалізації відповідну правову норму, треба знати, де її можна знайти.
Допомогу в цьому може надати знання про систему права.
Норми об’єднуються в систему не за випадковими ознаками – між ними
є конкретна схожість і відмінності. Завдяки цій об’єктивній зумовленості
схожості та відмінностей юридичних норм право подають як визначену систему,
до складу якої входять: норми права; інститути права; підгалузі права;
галузі права.
Система права – це обумовлена характером суспільних відносин
внутрішня будова (структура) права, що полягає в об’єднанні правових
норм в інститути, підгалузі та галузі права
Первинним ланцюжком системи права є норма права – загальнообов’язкове,
формально визначене правило поведінки, що відображає державно-владне
веління нормативного характеру, встановлюється, санкціонується і забезпечується
державою для регулювання суспільних відносин.
Ознаки норм права, що відрізняють їх від індивідуально-правового
припису, такі:
- норми узагальнюють типові, тобто такі, що неодноразово повторюються,
життєві ситуації
- вони розраховані на невизначену кількість суспільних відносин
- адресовані неперсоніфікованому колу суб’єктів, дозволяють окреслити
межі поведінки всіх суб’єктів, що підпадають під задану ситуацію
- діють у часі та просторі безперервно
- чинність дії правової норми припиняється або скасовується уповноваженими
суб’єктами.
Стаття нормативно-правового акту виступає зовнішньою формою норми
права як цілісного, логічно завершеного державно-владного веління, проте
її не можна ототожнювати з нормою. Так, стаття нормативно-правового
акту та норма права збігаються лише тоді, коли у статті відображені
всі структурні елементи норми права.
Проте часто одна стаття може містити кілька норм, а іноді у ній викладаються
не всі елементи норми права. В останньому випадку розрізняють відсильний
та бланкетний способи викладення норми у статті. Відсильний спосіб
застосовують тоді, коли робиться посилання на іншу статтю чи статті
цього ж акту, а бланкетний – коли стаття відсилає до іншого нормативно
документа.
Норма права має внутрішню структуру, що виражається у її внутрішньому
поділі на окремі елементи, пов’язані між собою: гіпотезу, диспозицію,
санкцію.
Гіпотеза – частина норми права, яка містить умови,
обставини, з настанням яких можна чи необхідно здійснювати правило,
що міститься у диспозиції. Диспозиція – частина норми, що містить
суб’єктивні права та юридичні обов’язки, тобто саме правило поведінки.
Санкція – така частина норми права, в якій подано юридичні наслідки
виконання чи невиконання правила поведінки, зафіксованого в диспозиції.
Співвідношення гіпотези, санкції та диспозиції можна простежити на
прикладі норми, закріпленої у статті 144 Сімейного кодексу України –
«Обов’язок батьків зареєструвати народження дитини в державному органі
реєстрації актів цивільного стану»:
...Батьки зобов’язані невідкладно, але не пізніше одного
місяця від дня народження дитини, зареєструвати народження дитини в
державному органі реєстрації актів цивільного стану.
Невиконання цього обов’язку є підставою для покладення на них відповідальності,
встановленої законом.
Дана стаття хоча і містить усі необхідні елементи норми права, потребує
перетворення для їх виокремлення. Пояснюється це тим, що літературною
мовою складно передавати логічні співвідношення, яких дуже багато у
праві. Загалом, норму, викладену у цій статті, можна подати таким чином:
Диспозиції, гіпотези і санкції за складом поділяються на прості,
складні та альтернативні, а за ступенем визначеності змісту
– на абсолютно чи відносно визначені. Санкції можуть бути
штрафними чи компенсаційними.
Правові норми можна групувати залежно від підстав на різні види. Залежно
від суб’єктів, які прийняли нормативно-правовий акт, норми права можуть
бути уведені законодавчими, виконавчими, судовими, контрольно-наглядовими
органами, громадськими об’єднаннями, трудовими колективами, всім населенням.
Залежно від галузі права розрізняють конституційні, адміністративні,
фінансові, цивільні, кримінальні та інші правові норми; за характером
диспозиції – уповноважуючі, зобов’язальні, заборонні; за способом виразу
правила в диспозиції – імперативні, диспозитивні; за функціями у правовому
регулюванні – матеріальні та процесуальні (процедурні); за терміном
дії в часі – такі, що діють постійно і тимчасово; за терміном дії у
просторі – загальнодержавні та місцеві; за колом осіб, на яких норма
поширює свою дію – загальні (що діють на всіх громадян), спеціальні
(що діють на певне коло осіб), виняткові (усувають дію норм щодо певних
суб’єктів). У юридичній літературі можна знайти й інші підстави для
класифікації норм права.
Правовий інститут – це сукупність правових норм, що становлять
частину галузі права і регулюють окремий вид чи визначену сторону однорідних
суспільних відносин. Наприклад, у кримінальному праві є такі правові
інститути, як чинність кримінального закону, види кримінальних покарань,
посадові злочини, злочини проти власності та ін.; у трудовому праві
– інститут охорони праці, заробітної плати, часу відпочинку і робочого
часу та ін.
Підгалузь права – це відособлена частина галузі права, що регулює
окремі великі сфери суспільних відносин, які входять до загального предмету
правового регулювання галузі. Це, наприклад, авторське та спадкове право
у цивільному праві; водне, гірниче право в екологічному праві. Підгалузь
права – факультативний елемент структури права, оскільки в деяких галузях
(наприклад, у кримінально-процесуальному праві) підгалузей не виділяють.
Галузь права – це сукупність правових норм, що утворюють самостійну
відособлену частину системи права, яка регулює якісно однорідну сферу
суспільних відносин своїм особливим методом. Галузями права є конституційне
право, кримінальне право, сімейне право, трудове право, цивільне процесуальне
право і т.д. Галузь права у свою чергу також має внутрішню структуру
(систему), оскільки складається з норм права, у визначеному порядку
об’єднаних у правові інститути, а іноді й у підгалузі права. Одна галузь
від іншої відрізняється предметом і методом правового регулювання. Предмет
правового регулювання – це визначена сфера суспільних відносин, яку
врегульовує дана галузь. Метод правового регулювання – це сукупність
прийомів, способів та засобів впливу права на визначену сферу суспільних
відносин. Методи бувають імперативні, коли суб’єкти перебувають у підпорядкуванні
і не є рівними за статусом (наприклад, в адміністративному праві), та
диспозитивними, коли учасники відносин діють як рівні один одному суб’єкти.
Характеристика основних галузей права України наведена у схемі, поданій
на ст. 37. Варто звернути увагу, що галузі права перебувають між собою
у взаємозв’язку. Між окремими галузями такий зв’язок тісніший, як от
між кримінальним, кримінальним процесуальним та кримінальним виконавчим
правом. Між іншими ж галузями існують лише загальні зв’язки, що поєднують
їх у єдину систему права. Галуззю, яка є основною у побудові такої системи,
як видно зі схеми, є конституційне право.
|